Flere elbiler skal sælge ydelser til elnettet

Verdens første kommercielle Vehicle-To-Grid-projekt har siden september 2016 leveret frekvensregulering til elnettet, og der er mange flere bi-direktionale batterier på vej på nettet. I løbet af 2017 får el-installatører pligt til at registrere nye batterier.

Tænk på en fremtid med millioner af batterier, der lader op med strøm FRA elnettet – og leverer ydelser TIL elnettet, når elsystemet har behov for det. Den fremtid rykker nærmere og nærmere bl.a. takket være et projekt i København, hvor Frederiksberg Forsyning har indgået verdens første kommercielle aftale om Vehicle-To-Grid (V2G).

- Efter nogle børnesygdomme virker teknikken rigtig fint, og vi er nu i fuld gang med at sælge frekvensregulering til elsystemet. Vi har nogle skatte- og afgiftstekniske udfordringer, vi skal have løst sammen med myndighederne. Det her er nyt for alle, siger operations manager Martin Messer Thomsen fra it-virksomheden Nuvve.

Også batterier opstillet sammen med solceller kan være bi-direktionale. Antallet af batterier koblet på det danske elnet stiger, men ingen har et overblik over, hvor batterierne står, hvor store de er, og hvilken effekt, de repræsenterer. Det går ikke i længden, så i løbet af 2017 får elinstallatører pligt til at registrere nye anlæg, så elnetselskaberne kan følge med i udviklingen.

- Der opstilles stadig flere batterier i forbindelse med solcelleanlæg og elbiler. På mange af batterierne vil strømmen kunne løbe begge veje, og det kan få stor betydning for dimensionering og styring af distributionsnettet, påpeger civilingeniør Louise Carina Jensen fra Dansk Energi.

Frederiksberg Forsyning har en flåde af køretøjer – herunder ti eldrevne varevogne af mærket Nissan e-NV200. Disse varevogne tanker el på specialfremstillet ladeudstyr fra det italienske energiselskab Enel. Ladeudstyret er forsynet med en it-platform fra Nuvve, hvis software optimerer køb og salg af el til elnettet.

Når elbilerne holder i garage aften, nat og weekend, kan elsystemet trække på de ti batterier, der har en samlet ydelse på 100 kW. Det foregår ved, at Neas Energy som balanceansvarlig virksomhed byder ind på det danske marked for frekvensregulering.

- Vi oplever en enorm interesse for ideen og regner med at have i alt 40 elbiler tilsluttet systemet i løbet af første kvartal 2017. Økonomisk er det interessant for flådeejere at se deres køretøjer som aktiver – også når de holder stille, siger Martin Messer Thomsen.

Hvor stor en indtjening salg af frekvensregulering og andre ydelser til nettet kan indbringe, er endnu for tidligt at sige. Forskere på Danmarks Tekniske Universitet har tidligere på baggrund af det EU-støttede Nikola-projekt beregnet, at det kan dreje sig om ca. 10.000 kroner om året pr. bil. Læg dertil værdien af de CO2-besparelser og den renere luft, en omlægning fra dieselbiler til eldrevne køretøjer medfører.