Innovation skal sætte borgernes behov i centrum

Energiselskab og paraplyorganisation sætter de intelligente byer til debat: Smart cities lever, men teknikere og bureaukrater skal blive bedre til at fortælle politikere og beboere, hvordan teknologi gør livet skønnere.

Emnet ’smart cities’ trækker folk til huse i en grad, at energiselskabet NRGi og paraplyorganisationen Gate 21 havde lang venteliste af interesserede kommuner og virksomheder til årets konference om, hvordan byer kan blive mere bæredygtige med elnet, varmeforsyning, gadelys, parkering, affaldsbehandling og anden vital infrastruktur.

Første mand på podiet er Simon Giles fra Accenture i Storbritannien, der peger på at mange kommuner er fanget i en proces med ’constant piloting’. Når det ene pilotprojekt afløser det andet og ikke bliver skaleret op, skyldes det blandt andet, at teknikere og bureaukrater glemmer at sætte borgerne i centrum og forsømmer at stille sig selv det centrale spørgsmål: Hvilke problemer er det, vi gerne vil løse ved hjælp af de nye, digitale muligheder?

Strategisk værktøj

Ifølge Simon Giles handler det om at observere befolkningen (indsamle og analysere data), involvere borgere, udvikle en værdiskabende organisation, teste ideer via test, skalere op – og høste gevinsterne. Ved at betragte smart cities som et strategisk værktøj og ændre den måde, organisationen tænker på, kan der opstå innovation i form af en digital og mental disruption.

– Men det er nødvendigt, at det bliver suppleret med levende historier om, hvordan livet er og bliver, fastslår Simon Giles.

Et eksempel: Mange kommuner overvejer, om det skal satse på dieselbusser eller elbusser. De står overfor et teknologisk valg, men for politikere og borgere er det ikke teknologien som sådan, der er interessant. Det vigtige er at få tidssvarende transport i en by uden luftforurening og klimabelastning.

Ved indførsel af nye teknologi bliver der på rådhusene traditionelt regnet på, om der er en business case eller ej. Et alternativ kan ifølge Simon Giles være, at kommunerne udnytter den magt, de har ved at være meget store indkøbere. Kommunerne gennemfører mange udbud, men nogle af dem kan måske tænkes på en måde, der fremelsker innovation.

Udfordrende udbud

Udbudsafdelingerne kan ifølge Simon Giles nøjes med at sige, at ’vi skal have løst dette problem’, så kan energiselskaber, start-ups og andre virksomheder konkurrere om at udvikle gode løsninger, der kan bruges i det konkrete tilfælde og bredes ud.

Simon Giles vurderer, at denne form for udfordrende udbud, ’challenge based procurement’, kan give byerne nogle helt andre løsninger, end de havde forventet. Pointerne fra den britiske konsulent faldt i god jord hos teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhedslisten).

– Glem alt om teknologi. Fortæl mig, hvad teknologien kan give byen og borgerne, og så vil jeg kæmpe for bevillingerne, lover Morten Kabell, der på konferencen var i panel med borgmester Joy Mogensen (S) fra Roskilde og borgmester Martin Damm (V) fra Kalundborg.

Etisk dilemma

De tre havde en livlig debat også om bedre udnyttelse af data og de etiske dilemmaer, det kan indebære i forhold til personfølsomme oplysninger. Her slog Kalundborgs Martin Damm fast, at myndighederne skal være forsigtige med at bruge data til andre formål end dem, der er givet tilladelse til. Når det er sagt, så følger han med interesse de forsøg blandt andre SEAS-NVE gennemfører i Svebølle.

– Svebølle er plastret til med sensorer og andet registreringsudstyr, konstaterer borgmesteren, der er enig med Simon Giles i, at det centrale ved smart cities – herunder Svebølle – er, hvad borgerne kan få ud af det.